طراحی سایت

قالب وبلاگ

آذر 93 - ستاره آسمان
سفارش تبلیغ
ابزار بهینه سازی سایت
ابزار بهینه سازی سایت

طراحی سایت


ستاره آسمان
چاوەکانم داخست تا کە چاوی خومارت نەبینم لە نەکاو دڵم گووتی خۆ ئەمن ھەستی دەکەم و دەیبینم
نوشته شده در تاریخ شنبه 93/9/29 توسط gharib

عـمداً جوابت را نمگل تقدیم شمایدهـم
تا هـی صـدایم بزنی
هـی سـراغـم را بگیری
و هـی حـالم را بپرسـی
.
عـمداً جوابت را نـمی دهـم
تا مـطمئن شـوم هنوز هـم
دوسـتم داری
هـنوز هـم سـکوتم برایت مهم اسـت
هـنوز هـم مـی خواهـی که حـرف بزنم
.
عـمداً جوابت را نمی دهـم
تا دوباره صـدایـم بزنی
هـزار بار می مـیرم و زنده می شوم
و به خودم لعنت می فرسـتم
که مبادا
مبادا فراموش کنی
که مـن
عـمـداً جـوابـت را نـداده ام.تبسماصلا!



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 93/9/25 توسط gharib
نویسنده: غریبه رحیمی سنندج‌ـ خبرنگار همشهری
حجت‌الاسلام محمدی: از موضوع‌های مهمی که خانواده‌ها باید آن را بیشتر مدنظر قرار دهند، تعمیق پیوند و احترام به خویشاوندان است.

1393/09/25

زندگی صنعتی امروز با وجود تکنیک‌های برترش اگرچه در خیلی از مراحل زندگی، راحتی بیشتر را برای انسان‌ها را به همراه آورده، اما ازسویی دیگر سبب کمرنگ شدن عاطفه‌ها و روابط فامیلی، حتی میان والدین و فرزندان شده است. این موضوع در جوامع غربی نمایان‌تر است و شاهدیم که هر روز روابط صمیمی میان خانواده‌ها تضعیف می‌شود و جای خالی آن را تکنولوژی و وسایل ارتباط‌جمعی پیشرفته مانند فضای مجازی پر می‌کند.
اگرچه این ابزارها لازمه زندگی در دنیای مدرن کنونی است، اما نباید سبب ایجاد گسست میان فرد و خانواده شود. در این میان تقویت رسم و آیین‌های دیرینه و بومی می‌تواند نقش اساسی در کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از صنعتی شدن ایفا کند.
در فرهنگ آسمانی مسلمانان، درکنار تأکید بر پیشرفت در علم و صنعت، به گسترش روابط انسانی نیز سفارش‌های موکدی شده است. انجام صله رحم یکی از آیین‌های دیرینه ایرانیان است که از دیرباز در کردستان نیز جایگاه والایی داشته است و نباید اجازه داد در کوران تهاجم فرهنگ‌های بیگانه و زندگی ماشینی مدرن کمرنگ شود.
 در این زمینه با حجت‌الاسلام «مسعود محمدی» کارشناس آموزش و پژوهش اداره کل تبلیغات اسلامی کردستان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.
  • صله رحم را چگونه تعریف می‌کنید؟
پیامبر اکرم(ص) درباره لزوم انجام صله رحم فرموده اند: «صله رحم کنید حتی اگر با سلام کردن باشد.» براین اساس می‌توان به جایگاه رفیع این سنت حسنه پی برد. از موضوع‌های مهمی که خانواده‌ها باید آن را بیشتر مدنظر قرار دهند، تعمیق پیوند و احترام به خویشاوندان است که آن را در لسان شرع «صله‌ رحم» می‌نامند. بنابراین صله رحم به معنی پیوستن به خویشاوندان و احسان به آنهاست. به این معنی که به آنها احترام ویژه‌ای بگذاریم، به امور آنان رسیدگی کنیم و این پیوند و آگاهی از احوال یکدیگر را تا پایان عمر از دست ندهیم.
  • این فضیلت اخلاقی در اسلام چه جایگاهی دارد؟
از نظر تعالیم اسلامی رسیدگی و پیوستن به فامیل از عبادات پراجری است که سفارش شده انسان قسمتی از وقت خود را صرف دیدن آشنایان و اقوام و از پدر و مادر، خواهر و برادر و خویشان دور و نزدیک دلجویی کند و به رفع مشکلات آنها بپردازد. ترغیب زیاد اسلام نسبت به صله رحم فقط برای دیدار خویشان و بستگان نیست، بلکه بیشتر برای رفع نیازمندی‌های مادی و معنوی و رفع سختی‌ها و راهنمایی برای درمان دردهاست. نباید این‌گونه بپنداریم که وقت‌هایی که برای صله رحم صرف می‌شود، بیهوده است.
  • چرا این روزها سنت حسنه صله رحم میان خانواده‌ها کمرنگ‌تر از گذشته شده است؟
متأسفانه امروز شاهدیم که صله‌ رحم به‌عنوان سنت حسنه پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) بسیار کمرنگ شده است و درجامعه نسبت به آن بی‌مهری می‌شود. این موضوع علت‌های بسیاری دارد. یکی از این علت‌ها ناهمگونی طبقاتی است. یکی از ویژگی‌های جامعه امروزی گوناگونی باورهای مذهبی، خلق و خوها، سلیقه‌ها و توجه به نوگرایی و مدگرایی است. این نوع مسائل نوعی ناهمگونی طبقاتی میان افراد جامعه پدید می‌آورد و فاصله‌ اجتماعی میان آنان را تشدید می‌کند. در این شرایط افراد معمولاً به ارتباط با کسانی علاقه مندند که علایق و وجوه مشترکی با آنها دارند. درمقابل هرگونه ناهمسانی و اختلاف طبقاتی، فاصله میان آنها را افزایش می‌دهد. در نتیجه دید و بازدیدها و جویا شدن از احوال خویشان و صله رحم کمرنگ می‌شود.
دلیل دیگر مهمانی‌های پرهزینه است. برپایی مهمانی‌های پرهزینه و تشریفات کمرشکن و دادن هدایای گرانقیمت به مناسبت‌های گوناگون به خویشاوندان سبب می‌شود برخی افراد به دلیل ناتوانی مالی  با خویشاوندان قطع رابطه کنند. این افراد از عوامل بسیار مهم در تضعیف پیوندهای خویشاوندی در جوامع امروزی به شمار می‌روند. یکی دیگر از دلایل کاهش سنت صله رحم فساد اخلاقی برخی از خویشاوندان است.
انسان‌ها تمایل دارند با افراد درست کار، موجه و شایسته ارتباط برقرار کنند و با آنان رفت و آمد داشته باشند. از این‌رو کسانی که جایگاه خود را نزد خویشان از دست می‌دهند، ارتباط دیگران با آنها کمرنگ می‌شود. البته عوامل دیگری مانند کوچک شدن خانه‌ها و آگاه نبودن به حقوق و وظایف یکدیگر نیز وجود دارد.
  • چرا بعضی از جوانان رفت و آمد با اقوام و خویشان را دوست ندارند و نسبت به آن کم توجهند؟
نفوذ زندگی ماشینی و تهاجم تمدن غربی که برپایه سودآوری و کار زیاد برای کسب منفعت بیشتر بنا شده جایی برای روابط صمیمانه افراد باقی نگذاشته است. این موضوع درباره جوانان پررنگ‌تر است، به گونه‌ای که هر روز فاصله میان اقوام و خویشان با جوانان بیشتر می‌شود و برهمین اساس علاقه جوانان به وسایل ارتباطی مانند تلفن همراه و بازی‌های رایانه‌ای و اشتغال بیش ازحد به تلویزیون سبب کمرنگ شدن حضور جوانان درجمع‌های خانوادگی می‌شود.
  • با به فراموشی سپرده شدن صله رحم، چه آسیب‌هایی جامعه را تهدید می‌کند؟
قطع صله رحم پیامدهای زیانباری برای فرد و جامعه به همراه دارد. موضع‌گیری صریح اسلام درزمینه نکوهش این عمل و برحذر داشتن مؤمنان از ارتکاب آن، حساسیت این موضوع را آشکارتر
می سازد. با ترک صله رحم آسیب‌های زیادی فرد و جامعه را تهدید می‌کند که از جمله آن می‌توان به کاهش عمر و مرگ نابهنگام، محروم ماندن از رحمت خدا، اضمحلال اجتماع، از دست دادن خویشاوندان، فقیر شدن، اندوهگین شدن، اجابت نشدن دعا و محروم ماندن از بهشت اشاره کرد. این آسیب‌ها فقط گوشه‌ای از عواقب ترک صله رحم است و آیات و روایات بسیاری در این زمینه نقل شده است.
  • چه راهکارهایی برای کاهش این آسیب‌ها وجود دارد؟
در آموزه‌های دینی ما بسیار بر صله رحم و رسیدگی به خویشاوندان تأکید شده است. دین اسلام از پیروانش می‌خواهد در زمینه صله رحم کوتاهی نکنند. از این‌رو بالا بردن سطح آموزه‌های دینی و مذهبی مردم و جایگزین کردن فرهنگ اصیل اسلامی در روابط خویشاوندی به جای فرهنگ بیگانه بسیار ضروری است. باید به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم نقش روابط اجتماعی را بیش از پیش در برنامه‌های خود تقویت کنیم. باید برپایی مهمانی‌های ساده و صمیمی که هدف آنها ایجاد روابط دوستانه و تحکیم مودت است، گسترش یابد. دوری از تجملات و چشم و همچشمی‌هایی که سبب می‌شود عده‌ای به دلیل ضعف مالی برای برپایی چنین مهمانی‌هایی از برقراری ارتباط صرف‌نظر کنند نیز بسیار مهم است.‌
ترویج فرهنگ اصیل اسلامی‌ـ ایرانی و دوری از فرهنگ غلط بیگانه نیز می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد.


نویسنده: غریبه رحیمی
بعضی از اتفاق‌ها در زندگی انسان‌ها باید در یک دوره زمانی ویژه‌ای بیفتد تا برای پیشبرد و پیشرفت کارها بیشترین کمک را به انسان بکند.

1393/09/23

یکی از این اتفاق‌ها ازدواج است که در آموزه‌های دینی نیز موضوع پسندیده‌ای عنوان شده است، به‌طوری که در آموزه‌ها و دیدگاه‌های اسلامی، گفته می‌شود نیمی از ایمان، با ازدواج حفظ می‌شود. درواقع ازدواج را می‌توان صیانت از خود فرد دانست در عین این‌که نیازهای وی برآورده می‌شود.
در گذشته برای ازدواج تنها کافی بود مادر پسر، دختری را بپسندد و بساط خواستگاری و شیرینی خوران و عقد و عروسی ر فضایی ساده و بی‌تکلف برپا می‌شد. حتی نیازی احساس نمی‌شد که پسر و دختر یکدیگر را ببینند و بپسندند این روزها همه چیز تغییر کرده است. در جوامع امروزی، راه برای تحصیلات تکمیلی دختران و حضور فعال در جامعه و محیط‌های‌کاری باز شده است و آنها می‌توانند خود برای آینده‌شان تصمیم بگیرند. این موضوع فرصت مناسبی برای رشد و پیشرفت آنهاست، اما‌گاه دختران و همچنین پسران، مهم‌ترین اتفاق زندگی خود یعنی ازدواج را به دست فراموشی می‌سپرند و سر خود را با کارهای مختلف گرم می‌کنند. امروز بازار تجرد داغ است و هر روز هم آمار آن بالاتر می‌رود. در روزهایی که رهبرمعظم انقلاب اسلامی نیز درباره عوارض کاهش جمعیت جوان کشور هشدار داده‌اند، تجرد می‌تواند بلای جان بنیان خانواده ایرانی باشد. پس باید هرچه سریع‌تر برای آن چاره‌ای اندیشیده شود. در زمینه این آسیب اجتماعی با «لیلا آژیر» مدیرکل اموربانوان استانداری به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.
  • براساس واقعیت‌های اجتماعی چه تعریفی از تجرد قطعی دارید؟
تجرد قطعی یعنی این‌که فرد شرایط ازدواج را از دست داده است و فکر می‌کند با بالا رفتن سن شرایط ازدواج را ندارد. در این حالت تجرد قطعی پیش می‌آید که ادامه این وضع می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای جامعه به دنبال داشته باشد، زیرا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از این موضوع ناشی می‌شود.
  • تجردگزینی جوانان اختیاری است یا تحمیلی؟
فرقی نمی‌کند که این تجرد، اختیاری باشد یا تحمیلی. به هرحال هر2 عامل می‌توانند در جامعه مؤثر باشند و نقشی نامناسب داشته باشند و اکنون ما با هر 2نوع تجرد در جامعه مواجهیم. در تجرد اختیاری، فرد اهداف بلندمدت دارد و می‌خواهد مسیری طولانی را با اهداف مادی، تحصیلی و شغلی ادامه دهد درحالی که در تجرد قطعی، فرد به دلایل شرایط اقتصادی از روی اجبار در این شرایط قرار می‌گیرد.
  • تجرد قطعی فقط در کشور ما پدید آمده است یا جنبه بین‌المللی دارد؟
تجرد در کشورهای غربی موضوعی عادی‌ محسوب می‌شود. شاید اگر 50سال پیش دختر یا پسری مجرد می‌ماند فرهنگ جامعه ایرانی او را نمی‌پذیرفت، اما اکنون این موضوع در ایران هم با الگو‌برداری از کشورهای غربی درحال افزایش است. تجرد قطعی، موضوع فرهنگی است که اکنون نه تنها کشور ما بلکه همه کشورهای دیگر را هم درگیر کرده است. تجردگرایی که امروزه جوانان ما با آن مواجه شده‌اند، این است که فرد، خانواده را در مقابل خود می‌بیند و برای فرار از تعهد، صمیمیت و موفقیت ظاهری، تجردگرایی خود را بر تشکیل خانواده ترجیح می‌دهد.
  • تجردگرایی بیشتر در میان پسرها اتفاق می‌افتد یا دختران؟
تجرد قطعی در هر 2جنس درحال افزایش است، اما خانم‌ها به نوعی در این زمینه آسیب‌پذیرترند، زیرا آنها در بسیاری از موارد در معرض تهدید قرار دارند، چراکه فرصت ازدواج برای دختران در دهه چهارم زندگی‌شان بسیار کم می‌شود و ممکن است تا پایان عمر نتوانند ازدواج کنند. ازسوی دیگر در جامعه ما به دلیل شرایط حاکم بر مناسبات ازدواج، خواستگاری از سوی پسر است و درواقع این پسران هستند که انتخاب می‌کنند و دختران، تنها انتخاب می‌شوند.
  • تجردگرایی چه تبعات فردی و اجتماعی دارد؟
 زمانی که تجردگرایی افزایش یابد باید منتظر آسیب‌های زیادی در جامعه باشیم، زیرا در دین اسلام برای ارضای غرایز در چارچوب، ازدواج در نظر گرفته شده است، درحالی که در تجردگرایی فرد ممکن است به راه‌هایی ناسالم کشیده شود و آسیب‌های اجتماعی و پوچ‌گرایی در میان جوانان افزایش یابد چراکه فرد هدف خود را گم می‌کند. تجردگرایی سبب پایین آمدن اعتماد به نفس، انزوا و تنهایی می‌شود و فرد را با نوعی از آسیب‌های اجتماعی دیگر روبه‌رو می‌کند. به وجود آمدن یک معضل اجتماعی سبب آسیب‌های اجتماعی دیگری می‌شود و مسائل روانی و افزایش نابه هنجاری‌های اجتماعی را می‌تواند به دنبال داشته باشد.
  • خانواده‌ها در جلوگیری از وقوع چنین اتفاق‌هایی چه نقشی دارد؟
نقش خانواده در زمینه کاهش زندگی مجردی، بسیار حیاتی است اما با وجود فناوری‌های نوین، دیگر صمیمیت در خانواده‌ها در حال کمرنگ شدن است و فاصله زیاد بین والدین و فرزندان، سبب روی آوردن جوانان به تجردگرایی شده است. این روند سبب شکاف بین این 2نسل شده است طوری که والدین نمی‌توانند جوانان خود را درک کنند. بیشتر خانواده‌ها به گونه‌ای زندگی خوابگاهی به خود گرفته‌اند یعنی در کنار هم هستند اما گویا با هم نیستند. یک خانواده را در نظر بگیرید که در کنارهم نشسته‌اند، اما هریک با گوشی تلفن همراه خود مشغولند و حتی چند کلمه هم بین آنها رد و بدل نمی‌شود. در حقیقت با این‌که خانواده‌ها عامل اصلی جلوگیری از زندگی مجردی هستند و هیچ‌کس جز آنها نمی‌تواند فرزندان را از آن منع کند، اما از صفایی که در گذشته‌ها در خانواده‌ها دیده می‌شد دیگر اثری نیست.
  • چه راهکارهایی برای محدود شدن این موضوع وجود دارد؟
باید ازدواج آسان را تبلیغ کنیم و هرکسی از خانواده خود تغییر را آغاز کند تنها در این صورت است که اتفاق‌های بهتری برایمان رقم می‌خورد وگرنه باید منتظر آینده‌ای نامناسب با جامعه‌ای تجردگرا و تنها باشیم. باید تا آنجا که می‌توانیم معنویات را در فرزندانمان تقویت کنیم، چراکه اگر عوامل درون زای آنها قوی باشد، یعنی نیروهای باز دارنده بر نیروهای برانگیزنده برتری داشته باشد، کمتر شاهد چنین آسیب‌هایی در جامعه می‌شویم.
  • چه توصیه‌ای برای جوانان دارید؟
افزایش سن ازدواج و در ادامه آن بروز تجرد قطعی، سبب اختلال در کارکرد طبیعی نهاد خانواده می‌شود و به دنبال آن، طبیعی است که شاهد نابسامانی‌هایی در جامعه باشیم. بنابراین جوانان آگاه باید این مسائل را در نظر داشته باشند و با دوری از گرایش به تجرد، سبب امید به زندگی و پایین آمدن سن ازدواجشان شوند تا بتوانند از بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه جلوگیری کنند.


نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 93/9/19 توسط gharib
سنندج‌ـ غریبه رحیمی‌ـ خبرنگار همشهری: طعم تلخ زندگی و گردوغبار ناشی از‌ ترددهای زیاد، کام مردم منطقه نسبتاً محروم «فرجه»‌ سنندج را تلخ کرده است.

1393/06/19

 محله‌ای که درددل ساکنان آن، بیانگر کم توجهی برخی از مسئولان مربوط در این حوزه است. هرچند از پیدایش و بنای سنندج زمان زیادی نمی‌گذرد، اما رشد و توسعه شهرسریع بوده و به همین دلیل شاهد پیدایش حاشیه‌هایی در اطراف ‌آن هستیم و به برخی از محله‌ها مانند فرجه هم آن‌چنان که باید، توجه نشده است. 
 
   توسعه سنندج پرشتاب بود
«سلیمان خان اردلان»  با هدف نظامی و ایجاد مرکزیت سیاسی برای حکومت، هسته اولیه سنندج را روی تپه‌ای در کنار روستای «سینه» بنا نهاد. 
این شهر تا سال 1340حالتی از شهرنشینی ایستا و طبیعی داشت، اما از این دوره به بعد، شهر از حالت ایستایی شهرنشینی خارج و وارد مرحله شهرنشینی سریع شده است؛ به‌طوری که از این دوره تا سال 1357، رشد کالبدی شهر معادل دوره 350ساله تاریخ شهر بوده و جمعیت آن نیز دوبرابر شده‌است. 
از سال 1345 به بعد بیش از 800هکتار از زمین‌های کشاورزی روستاهای «حاجی‌آباد»، «عباس‌آباد»، «شریف‌آباد»، «کمیز»، «فرجه»، «کانی کوزله»، «قرادیان»، «چهارباغ»، «قطارچیان» و «دگایران» به محدوده شهری ملحق شده‌است. علاوه بر آن، اراضی کشاورزی روستاهای «گریزه»، «نایسر»، «دوشان»، «حسن‌آباد»، «خانقاه» و «قشلاق» نیز مورد هجوم واقع شده یا کاربری آن تغییر یافته است. 
 
  استقرار مهاجران در خارج از محدوده 
با شکل‌گیری محله‌های اصلی، به تدریج مهاجران روستایی و قشرهای کم‌درآمد شهر در خارج از محدوده محله‌های مرکزی مستقر شدند و سکونتگاه‌های پیرامونی سنندج که اکنون جزئی از بافت قدیم شهر محسوب می‌شود را به وجود آوردند. محله‌های «جور‌آباد بالا و پایین» نیز همسو با چنین روندی شکل گرفته‌است. 
به دنبال اجرای اصلاحات ارضی در سال‌های ابتدایی دهه 1340، ساختار اجتماعی ‌ـ اقتصادی سنندج مانند بسیاری از شهرهای دیگر ایران دستخوش تغییرات جدی ‌شد. درواقع بافت اولیه اسکان غیررسمی سنندج در سال‌های 1345 تا 1355 تشکیل و در اواخر این دوره به وضوح و روشنی در ساختار کالبدی شهر، نمایان ‌شد. بیشترین مهاجرت به سمت شهر در فاصله سال‌های 1355 تا 1365 اتفاق افتاد که اوج بحران‌های سیاسی ‌ـ اجتماعی به‌ویژه در کردستان است. 
بنابراین رویدادهای سیاسی ‌ـ اجتماعی به مثابه عاملی برای تسریع روند مهاجرت عمل می‌کند که بر نظام اقتصادی ‌ـ اجتماعی جدیدی که از دهه 40 به بعد شکل گرفته بود، مبتنی‌است. جمعیت سنندج در این دوره به بیش از دوبرابر می‌رسد. حجم بسیار زیادی از این جمعیت در سکونتگاه‌های غیررسمی مانند عباس‌آباد در امتداد محور شمالی شهر و «تقتقان» در امتداد محور شرقی استقرار یافت. 
 
 گسترش محله‌های غیررسمی  
اطلاعات موجود نشانگر آن است که محله‌های عباس‌آباد و کانی کوزله که مهم‌ترین سکونتگاه‌های نابسامان در شرق سنندج محسوب می‌شود، قبل از سال 1355وجود نداشته‌اند. در شمال شهر نیز محله‌های تقتقان، «اسلام‌آباد» و «گردی گرول» به‌صورت عمده پس از این سال شکل گرفته‌است. 
با شکل‌گیری و گسترش محله‌های غیررسمی در فاصله سال‌های 1355 تا 1365، فاصله برخی از روستاهای اطراف شهر به وسیله سکونتگاه‌های نابسامان و محله‌های حاشیه‌ای شرقی و غربی پر شد. از این نمونه می‌توان به روستای حاجی‌آباد در شرق و فرجه در غرب سنندج اشاره کرد. 
با آمدن مهاجران جدید، نسل‌های گذشته آنان 
به تدریج به سمت مرکز شهر و بافت قدیم حرکت کردند و عملاً بخش‌هایی از بافت قدیم شهر که به مناطق حاشیه‌ای می‌پیوستند، به محل استقرار نسل‌های قدیمی و مهاجران تبدیل شد.
 در این زمینه می‌توان به محله‌های «شمال شهدا»، «پیرمحمد و بهارمست»، «گلشن» و «چم حاجی نسه» اشاره کرد که بیشتر آنها جزو بافت قدیم شهر بوده‌اند و بخش‌هایی از آن هم که به محله‌های حاشیه‌ای شمالی و شرقی پیوسته‌اند، به‌صورت سکونتگاه‌هایی با شرایط و امکانات نسبتاً بهتر برای نسل نخست مهاجران درآمده‌اند. 
 
  مشکلات محله فرجه 
فرجه از محله‌های قدیمی سنندج است که با وجود داشتن جمعیت زیاد با کمبود امکانات و مشکلات شهری مواجه است. یکی از ساکنان این محله در گفت‌وگو با همشهری اظهارمی کند: حدود 20سال است که در این محله زندگی می‌کنم، اما بعضی از مشکلات این محله همچنان به قوت خود باقی است و حل آن نیازمند همت جهادی مسئولان است. 
«ناصر محمدی» با اشاره به خاکی بودن بسیاری از کوچه‌ها می‌گوید: این محله با وجود این‌که از محله‌های قدیمی سنندج است، اما کوچه‌های خاکی دارد و از امکانات و خدمات مناسبی بهره‌مند نیست. 
وی با انتقاد از ارائه نشدن خدمات به ساکنان این محله اظهارمی کند: انصافاً یک روز خودتان را جای مردمی که در این منطقه زندگی می‌کنند بگذارید. قضاوت را به عهده خودتان می‌گذاریم، زیرا این محله در کنار شهرک‌هایی واقع شده است که پرجمعیت هستند و از کمبود فضای سبز شهری رنج می‌برد. 
 
 طرح تکریم ارباب رجوع  
این شهروند سنندجی با اشاره به طرح تکریم ارباب رجوع و شهروندمداری می افزاید: مسئولان در خدمت‌رسانی به مردم این شهر بهتر از اینها می‌توانند عمل کنند و در این زمینه در بسیاری از قسمت‌های شهرداری عملکرد قابل قبولی وجود دارد. هر چند بسیاری از قسمت‌های شهر تکمیل شده است، اما وقتی سری به منطقه محروم فرجه می‌زنیم، عمق مشکلات در آن خودنمایی می‌کند. 
محمدی می‌افزاید: چند بار به مسئولان مربوط مراجعه و از آنها برای رسیدگی به مشکلات این محله درخواست کردیم، اما هنوز بسیاری از مشکلات به قوت خود باقی است. 
 
 جمع‌آوری معتادان 
 چند نفر از جوانان و نوجوانان این محله نیز با مشاهده خبرنگار همشهری در محل حضور پیدا می‌کنند و به بیان مشکلات خود می‌پردازند. یکی از جوانان با اشاره به افزایش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و خرید و فروش مواد مخدر اظهارمی کند: بسیاری از جوانان این محله معتاد شده‌اند و سوداگران مرگ در روز به‌صورت آشکار اقدام به خرید و فروش مواد مخدر می‌کنند. 
«سیروان رسولی» می‌گوید: این افراد امنیت این محله را به مخاطره انداخته‌اند، اما برای جمع‌آوری آنها اقدامی انجام نشده است. 
وی ادامه می‌دهد: حضور این افراد و خرید و فروش علنی مواد ، سبب افزایش پدیده اعتیاد و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود و باید مسئولان برای رفع این مشکل تلاش کنند. 
 
 مشکل فاضلاب  
این شهروند سنندجی همچنین با اشاره به مشکل فاضلاب این محله می‌افزاید: همان‌طور که مشاهده می‌کنید آب روها جوابگوی فاضلاب و آب‌های سطحی نیستند و همین موضوع سبب ایجاد مشکلات بسیاری برای ساکنان فرجه شده است. 
رسولی نبود مراکز فرهنگی و فضای سبز را از مهم‌ترین مشکلات محله فرجه معرفی می‌کند و می‌گوید: کمبودها سبب ایجاد مشکلات و افزایش ناهنجاری‌ها شده است. 
وی عنوان می‌کند: بیشتر منازل این مناطق غیراصولی ساخته شده است و در مقابل حوادث غیرمترقبه مقاومتی ندارند که باید مسئولان برای جلوگیری از تلفات جانی ومالی، اقدام‌های لازم را برای مقاوم‌سازی انجام دهند. این محله با مشکلات زیادی مواجه است و در این میان کودکان بسیاری در کوچه‌های این محله مشغول بازی‌های محلی و دوچرخه‌سواری هستند که این موضوع سبب ایجاد مشکلات زیادی برای ساکنان شده است. 
 
 انبوه زباله‌ها  
یکی دیگر از ساکنان این محله با حضور در محل جمع‌آوری زباله‌ها اظهارمی کند: مشکلاتی از قبیل نبود سطل مکانیزه برای جمع‌آوری زباله در محله سبب شده است که اهالی، زباله‌ها را در گوشه‌هایی از محله جمع کنند یا آنها را آتش بزنند. 
«دلنیا ابراهیمی» می‌افزاید: دربعضی موارد خاص همسایه‌ها برای جمع‌آوری زباله‌ها و جلوگیری از افزایش مشکلات زیست ‌ محیطی در محله با هزینه شخصی، آنها را به محل‌های جمع‌آوری زباله انتقال می‌دهند. این درحالی است که در این خیابان چند مرکز آموزشی وجود دارد و دانش‌آموزان و ساکنان این محله باید بوی تعفن آن را تحمل کنند. 
وی ادامه می‌دهد: وجود کوچه‌های خاکی و نبود آسفالت مشکل دیگری است که اهالی با آن دست به گریبانند و به علت خاکی بودن آن هنگام بارندگی مردم محله با تلی از گل ولای مواجه می‌شوند. 
این شهروند به فرهنگ عامه مردم محله اشاره می‌کند و می‌افزاید: همسایه‌ها ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و شب را در خانه‌های همدیگر و باصفا  و صمیمیت سپری می‌کنند. ابراهیمی اضافه می‌کند: حفظ این ارتباطات سبب می‌شود هویت و ارتباطات انسانی به فراموشی سپرده نشود. 
 
کمبود امکانات در محله
یکی دیگر از اهالی نیز می‌گوید: کم نیستند محله‌هایی مانند فرجه که نمی‌توان ازنظر امکانات، آن را حتی با دوردست‌ترین روستاها هم مقایسه کرد؛ محله‌هایی که فراموش شده‌اند و ابتدایی‌ترین خدمات را هم ندارند. 
«حمید رسولی» اظهارمی کند: بعضی از نمایندگان کنونی کردستان درمجلس شورای اسلامی پیش از انتخابات به این محله آمدند و قول دادند به این وضع سروسامانی دهند اما هنوز اقدامی انجام نشده است. 
 
 کوچه‌ها آسفالت شود 
یکی دیگر از ساکنان فرجه نیز می‌گوید: وقتی کسی وارد کوچه و خیابان‌های این محله می‌شود، احساس می‌کند در روستایی دورافتاده راه می‌رود، چون همه کوچه‌های آن خاکی بوده و آسفالت نشده است. 
«احمد سعیدی» ادامه می‌دهد: حدود 3سال است که وعده داده شده است این مناطق آسفالت می‌شود، درحالی که هنوز خبری نیست و گویا با آمدن مسئولان جدید قول‌ها دوباره از یاد می‌رود. 
 
 معضلات بهداشتی زیاد است 
 خانم میانسالی از اهالی این محله نیز اظهارمی کند: وقتی باران می‌بارد و کوچه‌ها و خیابان‌های این محله پر از گل می‌شود، زشتی محله دوچندان می‌شود. 
«رابعه جواهری» می‌گوید: هرچند بارها برای برطرف کردن مشکلات محله نامه‌هایی به شهرداری نوشته‌ایم، اما هنوز مشکلی رفع نشده است. 
وی می‌افزاید: این درحالی است که این منطقه جمعیت زیادی را در خود جای داده است. سطل جمع‌آوری زباله مکانیزه وجود ندارد و علاوه بر معضل بهداشتی، وجود خیابان‌های خاکی و بدون آسفالت نیز سبب شده است تا مشکلات بهداشتی محله بیشتر شود. 
این شهروند ادامه می‌دهد: بنابر روایت گذشتگان و افراد قدیمی سنندج، این محله در گذشته به‌صورت باغ و از مراکز تفریحی و سیاحتی سنندج بوده است، اما امروز ساکنان این محله با کمبود فضای سبز مواجهند. 
این شهروند سنندجی به خشک شدن چشمه آب در این محله نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: در گذشته چشمه «کانی فاطمه» در کنار درخت توت تنومندی واقع شده بود که با قطع کردن درخت، چشمه نیز درحال خشک شدن است و مقدار آبی که از این چشمه باقی مانده را نیز برای آبیاری چمن‌های بلوار دکتر حسینی مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند. 
 
 کمبود مراکز خدمت رسان  
وی با اشاره به کمبود مراکز خدمت رسان می‌افزاید: در این محله مدارس و مراکز آموزشی و بهداشتی وجود دارد، اما هر روز بر جمعیت این مناطق افزوده می‌شود و این امکانات و مراکز آموزشی دیگر جوابگوی نیاز ساکنان نیست. 
جواهری ادامه می‌دهد: ما هم از شهروندان همین شهر هستیم و باید از امکانات وخدمات شهری بهره‌مند شویم، اما تا به امروز این موضوع محقق نشده است. 
 
 کمبود بودجه مناطق محروم  
عضو شورای اسلامی سنندج نیز در گفت‌وگو با همشهری اظهارمی کند: رسیدگی به مناطق محروم و رفع مشکلات مردم و ساکنان این نقاط باید در عمل دیده شود و شعار دادن مشکلی را رفع نمی‌کند. 
«زهرا آوجیان» می‌افزاید: رسیدگی به مناطق محروم در اولویت برنامه‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر قرار دارد و همه توان، فرصت و ظرفیت‌های خود را برای رسیدگی به مناطق محروم به کار می‌بندیم. 
وی اظهارمی کند: کوچه‌ها و خیابان‌های کانی کوزله و عباس‌آباد با این‌که شیب‌های تندی دارد، اما درحال آسفالت شدن است. هرچند این موضوع،‌کاری سخت و هزینه بر است، اما با وجود کمبود اعتبار بازهم تلاش کرده‌ایم که آسفالت مناطق محروم همچنان در دستور کار قرارگیرد. 
آوجیان ادامه می‌دهد: درسال‌های گذشته خودیاری مردم در مناطق محروم 50درصد بوده است، درحالی که به دلیل محروم بودن این مناطق آن را به 10درصد کاهش دادیم تا بتوانیم مشکلات آنها را رفع کنیم. 
 وی با بیان این‌که بیش از نیمی از اعتبار اختصاص یافته به شهرداری صرف مناطق محروم شده است عنوان می‌کند: با اعتبارات و بودجه‌ای که به این مناطق اختصاص داده‌ایم، امیدواریم بتوانیم وضع آسفالت و خیابان‌های این مناطق را بهبود بخشیم، چون معتقدیم برقراری عدالت اجتماعی و فراهم آوردن شرایطی درخور شأن مردم یک وظیفه است. 
 
 توازن ارائه خدمات را در سنندج مهیا کنیم  
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی سنندج نیز با اشاره به مشکلات محله فرجه اظهارمی کند: با توجه به تاریخچه سنندج، این محله از مناطق تاریخی و سیاحتی شهر است که به دلیل پیشرفت بافت شهری به‌سکونتگاه‌های غیررسمی تغییر یافته است. 
«وفا اصلانی» ادامه می‌دهد: اکنون نیز با دارا بودن امکانات و خدمات شهری از حالت سکونتگاه‌های غیررسمی خارج شده است و بیشتر باید به سمت نواحی منفصل شهری پیش بریم که بتوانیم توازن ارائه خدمات را در سنندج مهیا کنیم. 
وی با اشاره به مشکل کوچه و معابر این محله می‌افزاید: تعدادی از این کوچه‌ها نیازمند بهسازی و آسفالت است و با این وضع بودجه‌ای، نمی‌توان فعالیت عمرانی انجام داد. 
اصلانی همچنین به مشکل کمبود اعتبارات و درآمد شهرداری اشاره می‌کند و می‌گوید: به دلیل کاهش ساخت‌وسازها، درآمد شهرداری سنندج نیز کاهش یافته است و این درآمد دیگر جوابگوی فعالیت‌های عمرانی شهرداری نیست. 
وی همچنین با اشاره به دلایل کاهش ساخت‌وسازها در سنندج عنوان می‌کند: به دلیل افزایش هزینه بیمه‌ تأمین اجتماعی در ساختمان، وجود کاغذبازی زائد اداری در سازمان اداری در صدور مجوز ساخت و همچنین زمین‌های قولنامه‌ای نمی‌توانند مجوز ساخت دریافت کنند و همین مهم سبب کاهش ساخت‌وساز در سنندج شده است. 
عضو شورای اسلامی سنندج به فعالیت‌های شهرداری اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: باوجود کمبود اعتبارات، شهرداری سنندج توانسته است خدمات ارزنده‌ای ارائه دهد؛ زیرا شهرداری در شرایط سخت و کمبود اعتبارات فعالیت می‌کند. 
 


سنندج‌ـ غریبه رحیمی‌ـ خبرنگار همشهری: نوشتن از مشکلات جوانان هم سهل است و هم سخت؛ سهل از این نظر که برای همگان موضوعی ملموس به نظرمی رسد و سخت به این دلیل که پشت هر مشکل ساده‌ای، دلایل فراوانی نهفته است که نیاز به بررسی و ریشه‌یابی دارد.

1393/07/02 سنندج‌ـ غریبه رحیمی‌ـ خبرنگار همشهری: نوشتن از مشکلات جوانان هم سهل است و هم سخت؛ سهل از این نظر که برای همگان موضوعی ملموس به نظرمی رسد و سخت به این دلیل که پشت هر مشکل ساده‌ای، دلایل فراوانی نهفته است که نیاز به بررسی و ریشه‌یابی دارد.
از وقتی موضوع افزایش جمعیت و فرزندآوری در کشور مطرح شد، مسأله ازدواج هم بیشتر مورد توجه مسئولان و مردم قرارگرفت این درحالی است که جوانان بسیاری در کشور و کردستان پشت سد ازدواج مانده‌اند و هنوز نتوانسته‌اند شریک زندگی خود را پیدا کنند.
افزایش زندگی مجردی در جامعه
سال‌هاست که عنوان می‌شود جوانان تمایلی برای ازدواج ندارند و سن ازدواج در کشور بالا رفته است و زندگی مجردی به‌ویژه در میان جوانان در جامعه اسلامی و ایرانی ما اکنون تبدیل به موضوعی بحث برانگیز در میان خانواده‌ها شده است. گرایش به زندگی تک نفره و خانه‌های مجردی در سطح جامعه‌ امروزی، زنگ خطری برای جامعه محسوب می‌شود.
مسأله بالا رفتن سن ازدواج و به شکل مجردی زندگی کردن و مشکل ازدواج دیرهنگام دختران و پسران امروزی مسأله‌ای است که باید به شکل جدی به آن پرداخته شود.
پژوهش‌ها و گمانه‌زنی‌های فراوانی در تحلیل چرایی بالارفتن سن ازدواج صورت گرفته است. برای بررسی موضوع به میان جوانان رفتیم و نظرات آنان را در این‌باره جویا شدیم.
کسب موقعیت‌های ممتاز
«سمانه علی پناه» دختر 30ساله و دانشجوی مقطع دکترا در گفت‌وگو با همشهری درباره علت ازدواج نکردن خود اظهارمی‌کند: امروزه دختران به این دلیل که به دنبال تحصیلات عالیه و به دست آوردن موقعیت‌های ممتاز هستند، کمتر به ازدواج روی می‌آورند و به آن فکر می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: همین دیدگاه سبب شده است تلاش دختران به سمت رسیدن به آن جایگاه و موقعیت ممتاز باشد، اما این موضوع سبب شده است که سنشان بالابرود و مجرد بمانند؛ چراکه تحصیلات و افزایش توقعات ناشی از آن، ازدواج را به تأخیر می‌اندازد.
مشکلات فرهنگی جلوی ازدواج را می‌گیرد
این دانشجوی کردستانی می‌افزاید: البته اگر واقعاً بخواهیم مسأله ازدواج را بررسی کنیم، می‌توان به مشکل بیکاری و مشکلات اقتصادی جوانان نیز اشاره کرد.
علی پناه مشکلات فرهنگی و کم توجهی به آن را یکی دیگر از علل کاهش ازدواج و بالا رفتن ازدواج می‌داند و می‌گوید: بسیاری از خانواده‌ها سطح توقعات را از زندگی متأهلی بالا برده‌اند مثلاً از داماد انتظار دارند که حتماً هزینه‌های زیادی را برای مراسم عروسی در نظر بگیرد که همین سبب سرخوردگی و کناره‌گیری فرد از ازدواج و تشکیل خانواده می‌شود.
علی پناه ادامه می‌دهد: باید خانواده‌ها بیشتر روی مسائل فرهنگی کار کنند  تا بتوانند هزینه‌های ازدواج را کاهش دهند.
وی عنوان می‌کند: ازسوی دیگر بسیاری از جوانان برای تأمین حداقل‌های زندگی به وام‌ها و تسهیلات مختلفی که از گوشه و کنار می‌شنوند دل می‌بندند پس دولت هم باید برای تأمین این تسهیلات با آنان همکاری کند.
این دانشجو اضافه می‌کند: یکی از این تسهیلات، وام ازدواج است که مدتی است جوانان را سردرگم کرده است. پیش از این در مدتی کوتاه می‌توانستند وام خود را دریافت کنند، اما مدتی است که مشکلاتی سر راه آنان سبز شده است و همین موضوع توجه بیشتر دولت را می‌طلبد.
معیارهای ازدواج و زندگی تغییر کند
یکی از جوانان سنندجی نیز اظهارمی کند: دلایل گوناگونی سبب مجرد ماندن جوانان شده که یکی از آنها این است که معیارهای ازدواج و زندگی، تغییر کرده است و وقتی فرد قصد ازدواج دارد، باید زیربار هزینه‌های برگزاری مهمانی‌های مجلل و چشم و همچشمی‌های خانوادگی برود که همین موضوع بار سنگینی روی دوش جوانان می‌گذارد و به راحتی نمی‌توانند زیربار این همه هزینه بروند.
«علی گودرزی» ادامه می‌دهد: شرایط استان به شیوه‌ای است که بیکاری بیداد می‌کند و فردی که مشکلات اقتصادی دارد، نمی‌تواند به فکر ازدواج و تشکیل خانواده باشد.
این شهروند سنندجی عنوان می‌کند: دولت باید گام‌های جدی را برای رفع مشکلات جوانان استان بردارد تا بتواند با این مشکل که در آینده نه‌ چندان دور به یک معضل تبدیل می‌شود برخورد کند.
 عامل تشویق زندگی مجردی
«هدی احمدی» دختر 27ساله دیگری است که هنوز ازدواج نکرده است و در خانه پدری زندگی می‌کند. وی نیز در پاسخ به سؤال همشهری که چرا تاکنون ازدواج نکرده است، می‌گوید: بدون شک می‌گویم که برنامه‌های ماهواره‌ای و فیلم‌های گوناگونی که از این رسانه‌ها درحال پخش است، نقش مهمی در سوق دادن جوانان به سمت زندگی مجردی داشته است. این فیلم‌های جذاب و تأثیرگذار جوانان ما را به دوری از والدین و مجرد زیستن تشویق می‌کنند که بسیار خطرناک است و ذهن ما را درگیرمی کند.
وی ادامه می‌دهد: وقتی جوانان ما این فیلم‌ها را می‌بینند، الگوی زندگی آنها را برای خود بر می‌گزینند و همین تأثیرپذیری آنها را به سمت و سوی دوری از ازدواج و مجردی زندگی کردن سوق می‌دهد.
اوضاع اقتصادی نامناسب
«فریبرز رحیمی» نیز یک جوان35 ساله است که در گفت‌وگو با همشهری اظهارمی کند: دلایل زیادی سبب مجرد ماندن جوانان می‌شود، اما دلیل اصلی مجرد ماندن من، آرزوی داشتن همسری با تحصیلات بالا و شغل ثابت است که سبب شده همچنان مجرد باقی بمانم.
وی می‌افزاید: خودم تحصیلات عالیه دارم و دوست دارم با دختری که تحصیلات بالایی دارد ازدواج کنم، اما شرایط دلخواهم را پیدا نمی‌کنم.
رحیمی ازسوی دیگر مهم‌ترین دلیل خود را برای ازدواج نکردن، نداشتن شغل مناسب تا رسیدن به استقلال مالی می‌داند و معتقد است که تازمانی که صاحب خانه و شغلی با درآمد خوب و مناسب نشود، به ازدواج فکر هم نمی‌کند.
وی ادامه می‌دهد: وقتی که حقوقم برای یک زندگی عادی نیز کفایت نمی‌کند و باید هزینه‌های رفت ‌و‌آمدم کنترل شده باشد و برخلاف تصور همه برای همخوانی دخل و خرج زندگی‌ام حتی باید هزینه‌های تفریح خود را نیز به حداقل برسانم و‌گاه در غذا نیز صرفه‌جویی کنم چطور می‌توانم هزینه یک خانواده را به دوش بکشم.
رحیمی می‌افزاید: زمانی که اوضاع اقتصادی جامعه مناسب باشد میل به ازدواج بیشتر شده و زمانی هم که اوضاع اقتصادی تعریفی نداشته باشد تأخیر در سن ازدواج را بیشتر می‌بینیم.
طلاق؛ جوانان را از ازدواج می‌ترساند
«ناهید بابایی» 28ساله نیز با اشاره به افزایش آسیب‌های اجتماعی در استان، افزایش اعتیاد، فریبکاری و کلاهبرداری و تجربه‌های تلخ زندگی دوستان و آشنایان را علت مجرد ماندش می‌داند.
وی می‌افزاید: زمانی که می‌بینم از هر خانواده یکی و دو نفر طلاق گرفته‌اند و ازهمسرشان جدا شده‌اند، انگیزه‌ام را برای ازدواج کردن از دست می‌دهم و مجرد ماندن را بر ازدواج ترجیح می‌دهم تا به قول خیلی از دوستان از چاله به چاه نیفتم؛ این نه تنها حرف و دلیل من بلکه دلیل بیشتر دوستانم نیز هست؛ چراکه زندگی بیشتر جوانان ما اکنون از یک سال تجاوز نمی‌کند. این جای بسی تأسف است که نه تنها جوانان را از ازدواج منصرف می‌کند بلکه برای جامعه هم آثار سوء‌دارد.
خانواده‌ها آرمانگرا شده اند
یکی دیگر از جوانان سنندجی آرمانگرا بودن خانواده‌ها را علت اصلی افزایش سن ازدواج می‌داند و می‌گوید: سال گذشته به خواستگاری دختر مورد علاقه‌ام رفتم، اما خانواده او به دلیل این‌که خانه‌ای مستقل ندارم با این وصلت مخالفت کردند.
 «سینا فرجی» ادامه می‌دهد: معیارهای ازدواج در جامعه اسلامی ما چند چیز است. خانه داری؟ ماشینت کجاست؟ پول مهریه داری؟ تا زمانی که نتوانیم معیارهایمان را برای ازدواج تغییر دهیم با همین روند پیش می‌رویم و چیزی هم تغییر نمی‌کند.
وی می‌افزاید: زمانی که به خواستگاری می‌روم نخستین سؤالی که مطرح می‌شود همین موضوع‌هاست. اگر اینها را داشتم که تاکنون ازدواج کرده بودم، اما چون این معیارهای ساختگی را ندارم، باید سنم بالا رود و به دنبال تأمین این معیارها باشم تا بعد از فراهم کردن این شرایط به ازدواج روی بیاورم.
فرجی اضافه می‌کند: همین معیارهای نادرست جوانان ما را به سمت مجرد ماندن سوق داده است.



   1   2      >
.: Weblog Themes By Pichak :.



بازدید امروز: 62
بازدید دیروز: 95
کل بازدیدها: 118548

تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک

  • فروش بک لینک فالو | فروش بک لینک با کیفیت