سنندج- خبرنگار همشهری: مردم خداجوی کردستان در شبهای قدر با حضور در مساجد سطح شهرهای استان مراسم احیای این شبهای مبارک را بر پا نمودند. این آیین های معنوی در شهرهای بیجار، مریوان، قروه، سقز، بانه، کامیاران، دیواندره، دهگلان و سنندج و روستاهای استان برگزار شد.
مردم در مراسم شبهای قدر در 19، و 21 ماه مبارک رمضان در بسیاری از مساجد شهر سنندج نیز همانند سایر نقاط کشور به احیای شبهای قدر پرداختند، مسجد قبا و حسینه شهر سنندج و خانقاهها تکایا از مراکزی بودند که بیشترین حضور مردم خداجوی سنندج را به خود داشتند.
آئین شبهای قدر همزمان با شهادت حضرت علی (ع) بود که در این شبها نیز شاهد عزاداری مردم مومن و خداجوی استان در سوگ مولای متقیان بودیم
پرگشودن در فضای نیایش و بندگی
بسیاری از حاضرین به صورت خانوادگی در این آئینها حضور داشتند و کودکان و نوجوانانی که با پوششهای بومی- محلی و اسلامی زینت آرای محفل شده بودند که یکی از حاضرین در مسجد قبای شهر سنندج در گفت وگو با همشهری پیرامون این شب ها اظهار می کند: شبهای قدر اوج پر گشودن در فضای نیایش و بندگی و نهایت شکوفایی رحمت الهی بر بندگان است.
«سمیه رمضانی» سن خود را 21 سال اعلام میکند و میافزاید: شب قدر، ساعت پذیرایی از مهمانان بزم حضور است، در شب قدر، رو به آینه محاسبه می نشینیم وچهره جان را بی غبار می بینیم و باران اشک، دل را سحر رحمت و مغفرت شست وشو می دهیم. شب قدر، شب گشودن سفره دل و ریحتن اشک نیاز و فصل گریستن در آستان آفریدگار بخشاینده بود.
وی ادامه می دهد: شب قدر شب احیای خویش، با دم مسیحایی دعاست؛ شبی است که باید قدر خویش را بشناسی، تقدیر خویش را رقم بزنی و خویشتن جدید را با قلم توبه و جوهر اشک ترسیم کنی
این جوان کردستانی با اشاره به نوستالوژیای این شب ها می افزاید: حال و هوای شبهای 19 و 21 رمضان غیر قابل توصیف است زیرا در این شب با معبود خویش ارتباط بر قرار می کنید و راز و نیاز خود را با خدای خویش در میان می گذاشتیم.
رمضانی به حضور مردم در مساجد اشاره می کند و می گوید: در چند شب گذشته جوانان زیادی در این مراکز برای نیایش می آمدند کسانی که از سحر تا افطار روزه بودند و بعد از افطار نیز به مسجد میآمدند
وی ادامه می دهد: با سپری شدن شب های قدر ماه مبارک رمضان نیز روزهای پایانی خود را می گذارد اما مردم همچنان در ارتباط با خدای خویش هستند
باران رحمت
در ادامه یکی دیگر از شهروندان سنندجی می افزاید: قدر، باران رحمت است که در جویبار هر فرد و هر جمع، به اندازه او جاری می شود. شخصیت افراد به گونهای شکل گرفته که بعضی از آنان، توان پذیرش جریان رودی بیکران از رحمت و برکت قدر را دارند و برخی دیگر، این زمینه را ندارند.
«فریبرز محمدزاده» در ادامه تصریح می کند: حقیقت شب قدر، از نوع حقایق قرآنی است و همان طور که قرآن شفا و درمان است، شب قدر این گونه است: (و از قرآن، نازل کردیم آنچه را مایه شفا و رحمت برای مؤمنان است و البته به ستمگران چیزی جز خسارت و زیان اضافه نمی کند)
وی ادامه می دهد: ماه رمضان ماه خودسازی و پالایش روح وجسم است و مردم خداجوی نشان داده اند که در همه لحظات خداوند ناظر اعمال خود می دانند
این شهروند کردستانی به برنامههای شبهای قدر اشاره میکند و میافزاید: در چند شب گذشته با حضور در مسجد توانستم قرآن را ختم کنم و تا پاسی از شب در حضور پروردگار شب زنده داری کنم و خوشبختانه تا به امروز احساس نشاط و آرامش میکنم
محمد زاده به حضور کودکان اشاره میکند و تصریح کرد: همانطور که در مسجد مشاهد میکنید بسیاری از خانوادهها حتی کودکان خود را نیز با خود آوردهاند که نشان دهنده جایگاه دین در زندگی مردم است و این کودکان را باید با مسجد انس دهیم
فضیلت شب قدر
یکی دیگر از جوانان با اشاره به سپری شدن این شبها اظهار می کند: شب قدر، از شب های مقدس و با برکت است. خداوند در قرآن مجید ار آن به بزرگی یاد کرده و سوره ای نیز به نام قدر نازل فرموده است. در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی رسد.
«آرام شیخ احمدی» می افزاید: این شب، شب نزول قرآن وشب فرود آمدن ملائکه به همراه برترین و مقرب ترین فرشتگان است که روح نامیده می شود.
وی با اشاره به برکت این شب ها ادامه می دهد: عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است. در این شب مقدرات یک سال انسان ها و روزی ها، عمرها و امور دیگر مشخص می شود.
تقدیر و اختیار
این شهروند می افزاید: در روایات متعددی آمده است که در شب قدر، مقدرات یک سال انسان ها تعیین می شود.
شیخ احمدی تصریح می کند: این امر هیچ گونه تضادی با اراده انسان و مساله اختیار ندارد؛ چرا که تقدیر الهی بر اساس شایستگی ها و لیاقت های افراد و نیز میزان ایمان، تقوا، پاکی نیت مقدر می شود؛ یعنی برای هر کس آن چیزی را مقدر می کنند که لایق آن است و رمینه هایش، پیش تر از طرف خود او فراهم آمده و این نه تنها با اختیار منافات ندارد بلکه تاییدی بر آن نیست.
وی ادامه می دهد: این ایام روحانی به پایان رسید اما راز و نیاز با معبود همچنان ادامه خواهد داشت و ما باید در همه مراحل زندگی خدای خود را حاضر و ناظر بر اعمال خود بدانیم تا از گناه دوری کنیم
فرصت طلایی
در ادامه یکی دیگر از شهروندان نیز در حسینیه شهر سنندج نیز با اشاره به چند روز مانده ماه مبارک رمضان می گوید: شبهای قدر فرصتی است طلایی برای برقراری ارتباط مستقیم با پروردگار و رازو نیاز با او. این شب ها همیشگی گناهان، دوری ار بدی ها و پاک کردن زنگار از دل هاست.
«سلیم فعله گری» می افزاید: به اعتقاد بزرگان، شب های قدر اوقات پر رمز و رازی است که در آن خداوند وعده داده دعاهای بندگان خود را اجابت کند. با توجه به آیات سوره قدر می توان به فضیلت های شب قدر پی برد : قرآن درآن نازل شده است، عبادت و احیای آن معادل بیش از هزار ماه است.
وی در ادامه تشریح میکند: شب قدر آن شبى است که در طول سال، شبى به خوبى و فضلیت آن یافت نمىشود،و عمل در این شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است،و تقدیر امور سال در این شب صورت مىگیرد، و فرشتگان و روح که اعظم فرشتگان الهى است، در این شب به اذن پروردگار به زمین فرود مىآیند، و به محضر امام زمان(ع) مىرسند و آنچه را که براى هر فرد مقدّر شده بر آن حضرت عرضه مىدارند.
این شهروند در ادامه به اعمال این شبها اشاره میکند و میافزاید: اعمال شبهاى قدر بر دو نوع است: یکى اعمالى که در هر سه شب باید انجام داد،و دیگر اعمالى که مخصوص به هر یک از شبهاى قدر است. اعمالى است که در هر سه شب باید انجام داد، و آن چند عمل است:اوّل:غسل کردند. دوم: دو رکعت نماز که در هر رکعت پس از سوره«حمد»،هفت مرتبه«توحید»خوانده،
فعله گری تشریح میکند: در این ایام توانستیم که همزمان است با شهادت حضرت علی(ع) مراسم عزاداری نیز برگزار میشود و امشب نیز همانطور که ملاحظه میکنید شاهد حضور گسترده مردم و مراسم عزاداری هستید
وی ادامه میدهد: فعالان دینی در مساجد با آموزشهای خود سبب جذب جوانان به مراکز دینی میشوند
در ادامه بسیاری از شهروندان سنندجی با مراجعه به مسجد جامع شهر متاسفانه در این مرکز هیچ گونه مراسمی برگزار نشد که یکی از شهروندان در گفتوگو با همشهری اظهار کرد: مسجد دارالاحسان یکی از پایگاههای علم و دانش در منطقه است که متاسفانه در شبهای قدر هیچ مراسمی برگزار نشده است
ناصر لطفی میافزاید: بسیاری از شهروندان ناچارند برای احیای این شبها به مساجد شهرک بهاران بروند که این امر مشکلاتی رای برا مردم ایجاد میکند.
وی ادامه میدهد: این در حالی است که در برنامههای اعلام شده شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی این مسجد نیز در شبهای قدر شاهد حضور مردم مؤمن خواهد بود
لازم به ذکر است که شهروندان اهل سنت در کردستان علاوه بر شب های19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان، بنا به روایات معتبر شب های 25، 27 و29 را نیز شب قدر دانسته و به شب زنده داری و نیایش می پردازند.
مردم اهل سنت کردستان از ابتدای ماه رمضان هر شب پس از نماز عشاء 20 رکعت نماز تراویح به جماعت می خوانند که امام جماعت در این نماز هر شب یک جزء از قرآن مجید را تلاوت می کند.
برگزاری نمازهای20رکعتی تراویح، سه رکعتی وتر به جماعت، نماز 20رکعتی تهجد به فرادا، قرائت قرآن و مناجات از جمله برنامه های مومنان شب زنده دار اهل سنت در کردستان است.
تراویح جمع «ترویح»، و به معنی یک استراحت کوتاه است یعنی پس از هر چهار رکعت، نمازگزاران ،استراحت کوتاهی کرده، و پس از آن بلند شده، و با ذکر نام یکی از عشره مبشره صلوات می فرستند و برای اقامه نماز بعدی مهیا می شوند.
پس از نماز تراویح، نماز وتر را که یک نماز سه رکعتی است به جماعت می خوانند و به جای ذکر عشره مبشره، نام سبطین را می گویند یعنی بر امام حسن (ع) و امام حسین (ع) صلوات می فرستند.
البته بین دو نماز تراویح و وتر، آیین دعا خوانی، مولودی، پرسش و پاسخ مذهبی وجود دارد.
مردم کردستان در شب بیست و هفتم ماه رمضان نان مخصوصی با عنوان «برساق بیست و هفتم» با نیت نذر پخت می کنند و در محله ها توزیع می کنند.