ستاره آسمان چاوەکانم داخست تا کە
چاوی خومارت نەبینم
لە نەکاو دڵم گووتی
خۆ ئەمن ھەستی دەکەم و دەیبینم
|
||
نوشته شده در تاریخ شنبه 92/4/22 توسط gharib
نوشته شده در تاریخ شنبه 92/4/22 توسط gharib
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 92/4/20 توسط gharib
تصویر:
مردم کردستان همزمان با ماه مبارک رمضان با برپائی آئین هایی از فرهنگ و رسوم غنی کردستان ، ماه میهمانی خدا را رقم می زنند.
بعد از نیمه ی شعبان و جشن های آن نوبت استقبال از ماه رمضان می شود ، چیزی که سبب برتری این ماه نسبت به دیگر ما ه های سال می شود آیین ها و سنت های ویژه ی آن ، روزه داری و لطف بی نهایت خداوند در این ماه است . در میان اقوام ایرانی آیین های ویژه ای برای این ماه وجود دارد که همگی نشانه ی علاقه و عشق مردم این دیار به مذهب شان است . رمضان در فرهنگ عامه ماهی بزرگ و ارزشمند است بنابراین برای استقبال از آن آیین های ویژه ای در کردستان برگزار می شود . مردم استان کردستان با رسم دیرینه ای جهت آمادگی بیشتر برای ورود به ماه میهمانی خداوند چند روز آخرماه شعبان را با روزه داری به استقبال ماه مبارک رمضان می روند. ماه رمضان که فرا می رسد ندای مرحبا مرحبا با آهنگ و وزن خاصی درمساجد و مصلاهای استان کردستان گوش نواز می شود وبا این نوای دلنشین فرا رسیدن ماه برکت و رحمت را به مردم اطلاع می دهند تا جشن و شادی برپاکنند. با ادای لفظ مرحبا مرحبا به ماه رمضان خوش آمدگویی می کنند و پیش از نمازهای مغرب هم مساجد تکایای استان کردستان پر از دعاهای مذهبی واشعاری در مدح رسول گرامی اسلام می شود و تا نیمه ماه مبارک رمضان به اوج خود می رسد. در گذشته های دور مراسم های بسیاری برای استقبال از رمضان برپا می شد که نشانه ی عظمت و بزرگی این ماه در فرهنگ ماست . ماه رمضان در کردستان همراه با آیین بومی و محلی خاصی است ، در روستاها، افراد مسن حدود یک ساعت قبل از اذان صبح با دعا و مناجات به درگاه خدا و به اصطلاح محلی (شَوخوانی) با صدای بلند اهالی روستا را بیدار می کنند. در گذشته در روستاهای کردستان خانه تکانی رسم مهم برای استقبال از رمضان بوده است و تقریباٌ همه ی خانواده ها به خانه تکانی قبل از رمضان توجه داشته اند . نظافت اماکن عمومی ، مساجد ، تکیه ها و ... رسم دیگری بوده است که امروزه نیز رایج است اما در گذشته رونق بیشتری داشته است . از جمله سنت های رایج دیگر ، تهیه ی مواد غذایی است که هنوز هم این سنت در بعضی از روستاها باقی است و رسم بر این بود که بسیاری از خانواده ها در روزهای آخر ماه شعبان نان (کولره کوچک) را می پختند زیرا اعتقاد داشتند که این کولره با نان سایر روزهای سال تفاوت داشت و پر مایه تر بود . از دیگر سنت های خوب مردم گذشته در کردستان و در ماه مبارک رمضان ، مراسم آشتی کنان بود زیرا هر ساله در آستانه ی رمضان بزرگان هر منطقه به سراغ خانواده هایی می رفتند که با هم کدورتی داشتند و آنها را برای ورود به ماه رمضان آشتی می دادند و اعتقاد داشتند کسانی که با وجود کدورت وارد رمضان شوند عباداتشان قبول نخواهد شد . گرفتن روزه در آخرین روز شعبان نیز از آیین های دیگری است که هنوز هم این رسم وجود دارد . نخستین شب ماه رمضان هر شب، برخی از مردان خوش صدا پس از نیمه شب سه نوبت به بالای بام خانه خود می روند و با صدای بلند به خواندن ادعیه و اشعاری نیایشی می پردازند و با این عمل، علاوه بر نیایش، جهت تدارک سحری مردم را از خواب بیدار می کنند. در زمان های قدیم، شب خوانی معمولا در سه نوبت انجام می گرفت که هر کدام نمودار وقتی از سحرگاهان بود، مراسم شوخوانی (شب خوانی) که برای بیدارکردن مومنان در روستاها و محلات شهرهابرای راز و نیاز و تدارک سحری انجام می شد ، خوشبختانه هنوزهم در برخی از روستاها شاهد این آیین هستیم.
آش رشته، نان، پنیر و سبزی، حلوا، خرما، فرنی ، زولبیا و بامیه، قوت افطار مردم این خطه است. حال که خوان رحمت الهی گشوده می شود، همه آنها که در انتظار فرصتی برای زدودن زنگار گناه از دل های خود بوده اند به امید مغفرت، دل و زبان خود را به روزه می آزمایند، حلاوت لحظات سحرگاهی و افطار لذت ماه رمضان را بر روزه داران صد چندان می کند. منبع : سایت آفتاب دل نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 92/4/20 توسط gharib
آدامس باعث افزایش بزاق دهان می شود و اسید معده را خنثی می کند و از تاثیر آن می کاهد. بررسی ها نشان می دهند، هیچ گاه قبل از خواب غذا نخورید و تا جایی که می توانید حتما بین ساعت غذا خوردنتان و استراحتتان 2 ساعت فاصله باشد. همچنین، مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد؛ از ادویه جات در غذاهایتان زیاد استفاده نکنید و از مصرف ادویه های تند و شور جدا پرهیز کنید. پزشکان همچنین توصیه می کنند، افرادی که از سوزش معده رنج می برند، باید از ورزش هایی مثل شنا، دویدن تا حدودی پرهیز کنند و الگوی غذایی خود را به طور کامل تغییر دهند نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 92/4/20 توسط gharib
امامزاده پیر عمر(ع) یکی از اماکن زیارتی شهر سنندج است که هر ساله مسافران زیادی از این مکان و بقعه ی متبرکه دیدن می کنند . استان کردستان با داشتن اقلیم و موقعیت جغرافیایی خاص خود از جاذبه های گردشگری فراوانی در فصل تابستان برخوردار است و از نظر تنوع اقلیمی و وجود مناظر طبیعی و توپوگرافی، استان کردستان دارای جاذبههای متنوع و ارزشمندی است، به ویژه اینکه اغلب شهرهای استان به علت قرارگیری روی تپههای بلند و شکل تپه ماهوری آنها چشماندازهای زیبایی را به وجود آوردهاندکه یکی از این مکان های گردشگری امامزاده پیر عمر(ع) در سنندج است که هر ساله مسافران زیادی از اینجا دیدن می کنند . این روزها برای مسافران فرصت خوبی است تا سری به گوشه و کنار شهر سنندج بزنند و بدون دغدغه ی زندگی هرجای شهر سنندج که دوست دارند سری بزنند و زیارت امامزاده پیر عمر(ع) را با خانواده شان تجربه کنند .
یکی از مزارهای باشکوه و زیبای شهر سنندج امامزاده پیر عمر (ع) است کهدر ضلع جنوبی خیابان امام خمینی سنندج، مجاور قلعه حکومتی " سنه دژ" قدیم قرار گرفته است. این مجموعه شامل مقبره، مسجد، فضاهای مجاور و آرامگاه خانواده های مشاهیر و بزرگان سنندجی است. بنای امامزاده از سه فضای گنبددار تشکیل شده و دو قسمت آن به عنوان زیارتگاه و قسمت دیگربه عنوان مسجد مورد استفاده است. این بنا شامل تزئینات آجری، گچ بری، آینه کاری و اُرُسی های زیبا (نوعی قدیمی که دارای چهارچوب مخصوص بوده و با بالا و پایین رفتن باز و بسته می شده است) و نیز خط بنایی در حاشیه گنبد است.
این امامزاده را پسر بلا فصل حضرت علی(ع) می دانند و نام ایشان را "سیدعبدالصمد" ذکر نموده اند که چون در بلاد اهل تسنن درگذشت، او را پیرعمری ها( پیرعمر) خوانده اند.
بنای امامزاده از سه فضای گنبد دار تشکیل شده و در دو قسمت آن به عنوان زیارتگاه و قسمت دیگر به عنوان مسجد مورد استفاده است .
مسجد و بقعه ی امامزاده پیر عمر(ع) فرزند یحیی واقع در خیابان امام خمینی (ره) سنندج ، از آثار تاریخی کهن دوره ی صفویه ی استان کردستان و میزبان زائران دلسوخته ی این دیار می باشد. البته قسمت های عمده ای از بنا به علت فرسودگی در سال های 1372 تا 74 ه.ش بازسازی شده است.
اقبال صدیقی عضو هیئت امنای مسجد و بقعه ی متبرکه ی امامزاده پیر عمر (ع) در گفتگو با خبرنگار آفتاب دل گفت : پیر عمر فرزند یحیی بن حسین ذوالدمعه ابن شهید ابن علی زین العابدین ابن حسین ابن سیدنا علی ابن ابی طالب (ع) است ، تاریخچه ی بنای این مسجد و مقبره به درستی مشخص نیست اما طبق قراین ، پیش از بنای شهر جدید سنندج در زمان صفویه وجود داشته و طبق اسناد موجود در سال 1346 ه .ق سلیمان خان اردلان ولی کردستان بر آن گنبدی ساخت و دوره های بعد توسط حاکمان وقت مرمت و توسعه داده شد و هم اکنون این بنا دارای ساختمانی سه گنبدی و حیاطی دارای 10 حجره و گنبدی آینه کاری شده است و محل تربیت طلاب دینی است .
وی اظهار داشت : این مقبره در روزهای دوشنبه و پنج شنبه میزبان زائران بسیاری است و حوزه ی علمیه و مرکز علوم دینی امام شافعی در پایین حیاط آن قرار دارد و یک کتابخانه هم داریم که 200 نفر عضو دارد و شامل کتاب های دینی ، داستانی و آموزشی است .
وی در پایان افزود : از سال 83 من در این مکان مشغول کار هستم و ساختمان مسجد و مقبره بعلت بنای فرسوده ای که دارد دائماٌ در حال بازسازی و مروت است و به محض اینکه قسمتی و یا جایی دچار خرابی و ریزش می شود آن را تعمیر و مرمت می کنیم . منبع :سایت آفتاب دل |
بازدید امروز: 108 بازدید دیروز: 9 کل بازدیدها: 264188 |
|
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک |